السر الخفي للنجاح: القهوة والست المتمكنة

24 أكتوبر 2023



"ورا كل ستة ناجحة كمية كبيرة من القهوة." الجملة دي بتربط بين حاجتين مش متوقعة تتربط - الستات والقهوة - في قصة مليانة قوة. وفي قلب القصة دي الحقيقة عن الست المعاصرة: انها بطلة خارقة, والقهوة هي سلاحها السري.


الستات دلوقتي بتكسر الحواجز وبتحقق إنجازات مدهشة في كل المجالات, من العلوم والأعمال للفنون والسياسة. هم, رواد فضاء, فنانين, أمهات, وقادة. ولكن, وراء هذه الإنجازات الاستثنائية بيكون فيه مشروب عادي - القهوة.


ليه القهوة؟ القهوة أكتر من مجرد مشروب لكتير من الستات; هي طقس, راحة, وصاحبة. هي الدفا اللي بيستقبلهم في الفجر, الرائحة المنشطة اللي بتديهم القوة في وسط النهار, والرشفة الهادية اللي بتختم يومهم على ملاحظة عالية.


القهوة سلاح سري لأنها رمز للمرونة, العزم, والقوة. هي المشجعة الهادية اللي بتشجعهم في المشاريع اللي بيليلها, الشريك الصامت في جلسات التفكير في الصباح الباكر, والصديق الثابت اللي بيقدم العزاء بعد يوم طويل.


وكمان, القهوة بتمثل لحظة من العناية بالنفس في خضم حياة اليوميات المزدحمة. هي تذكير للستات إنهم يتوقفوا, يتنفسوا, ويغذوا أنفسهم بدنيا وعاطفيا. هذه الجانب من العناية بالنفس مهم جدا لأنه يمكن الستات من الاستمرار في السعي والازدهار بدون الإحراق.

 


في الأساس, القهوة هي استعارة لروح الست اللا يمكن تغلب عليها. زي حبات القهوة, الستات كمان بتتعرض لضغط شديد, بس بدل ما ينكسروا, بيخرجوا أقوى, وأغنى, وأكثر فعالية.


المرة الجاية اللي هتشوفي فيها ستة بتستمتع بكوب قهوتها, افتكري دي: هي مش بس بتشرب مشروب; هي بتستخدم قوة المرونة, العزم, والعناية بالنفس. هي بتقتنص قوة كل حبة قهوة اللي تحملت الضغط علشان تجيبلها هذا الإكسير الناجح.


ورا كل ستة ناجحة في الحقيقة فيها كمية كبيرة من القهوة. شهادة لقوتها, تكريم لمرونتها, وتوست لنجاحها. لأن زي القهوة, الستة الناجحة قوية, غنية, وبتترك أثر لا يمحى أينما ذهبت.



Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.